Rådgivning

5 krav til employer branding

Hva bør være tilstede for å danne en god employer branding?

5 krav til employer branding : Hvem er du og hvem skal du være?

Det finnes fem krav som Sky vanligvis setter når vi skal bygge opp et employer branding for en kunde.

Det må være unikt, attraktivt, troverdig, holdbart over tid og forståelig.

1) Unikt

Du må bygge ditt eget employer brand på noe unikt, eller i det minste særegent. Du kan ikke si det samme som alle andre, det sier seg selv.

Fallgruven vi ofte ser hos våre kunder er at de bygger opp sitt brand etter hva de tror kandidatene vil ha, og hva undersøkelser viser at kandidater vil ha. Når alle gjør det samme, så vil du uansett ikke skille deg ut.

Våre rådgivere gjennomfører en analyse kalt 360` av våre kunders selskap samt selskapets medarbeidere. På bakgrunn av en slik analyse finner vi sammen svar på hva ditt selskap sine medarbeidere verdsetter med sin arbeidsplass. Noe motiverer dem til å komme på jobb hver dag. Er du sikker på at du vet hva som egentlig motiverer?

2) Attraktivt

Som nevnt ovenfor er rådet her det samme, ikke gå etter hva alle andre mener er attraktivt, men heller stole på at det egne medarbeidere finner attraktivt finner potensielle kandidater også attraktivt.

Skal du vokse og tiltrekke deg mange kandidater må employer brandet være attraktivt. Det nytter ikke å fremme egenskaper som ingen bryr seg om.
Det er egentlig helt greit at 99 prosent av befolkningen ikke har lyst til å jobbe for deg, så lenge de resterende 1 prosentene gjerne vil.

Krav til employer branding – Du må være unik og særegen – skill deg ut!

3. Troverdighet

Med troverdighet så menes at alt en kommuniseres ut skal etterleves også.
Det verste er bedrifter som er uærlige. Bedrifter som skryter på seg, fordi de ønsker så veldig gjerne at kandidaten skal velge dem.

Å skuffe nyansatte fører til demotiverte og uengasjerte medarbeidere som etter hvert vil slutte. Eller enda verre, slutte å jobbe, men ikke si opp.

Det er også viktig å huske, at det er helt greit å formidle det som for noen kan fremstå som et negativt budskap. Husk, et budskap trenger ikke være attraktivt for alle.
Så lenge det er attraktivt for de rette kandidatene, så er dette alt som telles.

4) Holdbart over tid

Det er også viktig at de egenskapene du bygger ditt employer brand på er holdbare over tid. For som tidligere nevnt, tar det tid å bygge et sterkt employer brand, det er ikke gjort gjennom et kort stunt.

Den beste måten å sikre dette på, er å definere et employer brand som er i tråd med overordnede strategier, visjoner og verdier. De pleier å være langsiktige, dessuten pleier det å være økt vilje til å investere i et employer brand som harmonerer godt med den overordnede strategien. Eksempler på tidløse egenskaper er AF Gruppen og deres fokus på nysgjerrighet. Det vil neppe gå av moten med det første.

5) Forståelig

Det siste kravet til et sterkt employer brand, er at det må kunne kommuniseres og bli forstått. Det som er forståelig for noen er ikke det for andre, så alt må kommuniseres klart og tydelig.

Dermed er ikke dyktige medarbeidere noe å bygge et brand på, for det er noe som må oppleves, det kan ikke bare sies uten noen øvrig kontekst.

Vi hjelper deg med employer branding.

Les mer om : Inbound RecruitingEmployer brandingRekruttering