Hjelpesenter

Datasikkerhet

Snapper City

Svindel med kontoovertagelse

Kontoovertagelse er når uvedkommende får tilgang til en brukerkonto.

Din konto er din personlige brukerkonto og skal under ingen omstendigheter deles med andre. Hverken venner, bekjente, ukjente, Sky Group eller dens samarbeidspartnere. Svindlere kan bruke mange forskjellige metoder for å tilegne deg tilgang til en brukerkonto. De vanligste metodene finner du under:

Phishing

Phishing eller fisking på norsk betyr at uvedkommende fisker etter ditt brukernavn og passord ved utsendelse av mail som inneholder en lenke til en falsk innloggingsside. Du oppgir din epost inne i vår tjeneste men Snapper City er en lukket plattform som gjør at man må ha en betalt lisens for å få tilgang på din jobbprofil inne i Snapper City. Dersom du har valgt en anonym profil så må enhver bedrift sende deg en forespørsel som du må akseptere for å få tilgang på dine opplysninger.

SMishing

Fisking av brukernavn og passord ved utsendelse av SMS med en lenke til en falsk innloggingsside. For å få tilgang på ditt telefonnummer etter registrering i Snapper City må man som bedrift ha en betalt brukerlisens. Sky Group og tjenesten Snapper City krever signert GDPR avtale med alle eksterne bedrifter som ønsker å benytte Snapper City for å innhente kandidater til egne rekrutteringsoppdrag. Alle som sitter i Snapper City sitt interne rekrutteringspanel har signert taushetserklæring og GDPR avtale. Sky Group og tjenesten Snapper er ansvarlig for å gjøre alt i sin makt for å sikre brukerne av Snapper City sitt personvern.

Vær klar over at det er mulig å forfalske avsender på SMS på lik linje med mail, slik at det ser ut som SMS`en kommer fra for eksempel Sky Group eller Snapper City.

Lekkasje av brukernavn og passord

Lekkasje av brukernavn og passord kan publiseres på nettet. Det forekommer innbrudd i databaser som inneholder brukernavn og passord på nettet, også for mange kjente og store nettsteder.

Det er en kjennsgjerning at mange benytter samme brukernavn og passord til forskjellige nettsteder, og dersom svindlere får tilgang til slike lister med lekkasje av brukernavn og passord, kan man forsøke å benytte opplysningene på bl.a Snapper City.

Det kan være lurt å sjekke dette ved å søke på nett etter sin egen e-post. Eposten din kan da komme opp i lister med brukernavn og passord. Test gjerne dette ved selv skrive “Hanne.hansen@snapper.city” – Søk med “” på hver side av e-posten.

Et annet tips er å søke opp e-posten på sider som: https://haveibeenpwned.com/

Her kan du se om din epost har vært involvert i lekkasjer eller databrudd hos leverandører hvor du har hatt konto eller din informasjon lagret.

Hvordan unngå kontoovertakelse

Unngå å bruke samme brukernavn og passord på flere nettsteder. Da vil ikke en eventuell lekkasje føre til at du er utsatt for kontoovertagelse andre steder.

Søk etter kjente lekkasjer av brukernavn og passord p nett, og bytt passord dersom du ser at dette har lekket du.

Vær skeptisk til de som tar kontakt i en kanal og ønsker dialogen over i en annen kanal.

Dersom du er usikker på om en SMS eller en epost faktisk kommer fra Sky Group eller Snapper City så ta kontakt med oss på epost: kontakt@skygroup.no

Hva gjør jeg dersom jeg oppdager at uvedkommende har fått tilgang til kontoen min?

Dersom du oppdager eller mistenker at uvedkommende har fått tilgang til brukerkontoen din, ta kontakt med Sky Group.

Du kan også bytte passord og logge ut fra alle enheter via “Din side” i Snapper City.

På generelt grunnlag: Dersom du har lagt igjen detaljer om et kort bør du kontakte banken din og få sperret kortet.

Hva gjør vi med svindelsaker?

Disse sikkerhetstiltakene gjør vi for å sikre deg som forbruker.

Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du registrerer din jobbprofil i Snapper City

Sky Group og tjenesten Snapper City har aldri hatt noen kjente lekkasjer eller data brudd. Skulle dette oppstå vil vår sikkerhetsgruppe med ansvarlig leder i front umiddelbart varsle datatilsynet. Dersom nødvendig vil vi også gå i dialog med politiet.

Vi er opptatt av at du føler deg trygg når du beveger deg rundt på våre plattformer. Vi oppfordrer alle som opplever noe uønsket til å ta kontakt med oss.

Kriminell handling

Skulle vi motta beskjed om at noen har blitt utsatt for en kriminell handling, oppfordrer vi de alltid til å anmelde forholdet til politiet. Slike hendelser vil vi ta svært alvorlig og vi hjelper naturligvis politiet med oppklaring av slike saker så frem til at vi kan bidra og de tar kontakt og ønsker assistanse.

Dersom det oppdages svindelforsøk som kan ramme mange, vil Sky Group også kunne legge ut skriftlige advarsler på nettsiden.

Vi vurderer fortløpende de sakene som kommer inn til oss, og om vi kan gjøre noe for å forebygge eller hindre svindel.

Kontakt vår kundeservice dersom du er mistenksom

Dersom du ser eller opplever noe du syns er mistenksomt skal du rapportere inn dette via knappen under eller vårt kontaktskjema.

Vårt sikkerhetsteam er tilgjengelig mandag tom fredag fra kl 08.00-16.00

Vær forsiktig med personlige opplysninger

Gi aldri kredittkortnummer, personnummer, innloggingsinformasjon eller annen sensitiv informasjon til fremmede.

Har du flere spørsmål tilknyttet trygg ferdsel på våre nettsider og sikkerhet, ta kontakt med oss