Bakgrunnssjekk av kandidater
Hva er en bakgrunnssjekk?
En bakgrunnssjekk innebærer å søke etter og verifisere informasjon som kan ha innvirkning på rekrutteringsprosessen. Bakgrunnssjekken kan avdekke alt fra uregelmessigheter knyttet til CV, erfaring, kompetanse og utdannelse, til brudd på straffeloven, konflikter og omdømmesaker.
Referanser er en fin øvelse, men noen ganger trenger vi å gå dypere til verks å få bekreftet vesentlig utdanning, sertifikater og kurs.
Bakgrunnssjekk øker kvaliteten på det interne rekrutteringsarbeidet, styrker arbeidsgiverens omdømme og virker forebyggende på den useriøse delen av søkermassen. Gjennom prosessen sikres kandidatene en objektiv og rettferdig behandling.
I samarbeid med deg som kunde finner vi den bakgrunssjekken som passer best til den aktuelle stillingen som skal besettes. Noen ganger trenger vi en “light” variant, andre ganger må vi gå dypere til verks fordi stillingen krever det.
Våre bakgrunnssjekker kan avdekke følgende sjekkpunkter:
Identitetskontroll
Adressesjekk
Kredittsjekk
Kunngjøringer og Næringsinteresser
Konkurskarantene
Oppholdstillatelse
Åpne kildesøk
Spesifikke kilde – og registersøk (Global watchlists)
Verifisering av arbeidsforhold
Verifisering av utdannelse, sertifikater og kurs
Sikkerhetsrelatert referansesjekk
Digital referansesjekk
Innhenting av politiattest eller klareringsbevis
Innhenting av dom i sivile og strafferettslige saker
Sikkerhetssamtale med kandidaten
Kundespesifikke sjekkpunkt
Kvalitet i din rekrutteringsprosess
Det er mange situasjoner i livet hvor du kan stole på magefølelsen, men når det gjelder rekruttering, er det nok lurt å ikke stole utelukkende på dette.
Når det gjelder å velge de beste kandidatene, bør du gå utover såkalt “trynefaktor” og ha klare rutiner for prosessen.
Hvorfor bakgrunnssjekk er viktig
Bakgrunnssjekker øker kvaliteten på rekrutteringsprosessen, styrker arbeidsgivers omdømme og gir et seriøst inntrykk av bedriften overfor søkerne. Gjennom prosessen er kandidater sikret en objektiv og rettferdig behandling.
En annen viktig grunn er at du har en juridisk rett til å lære mer om kandidaten du skal innlede et arbeidsforhold til. Feilansettelser er som alle vet både tidkrevende og kan medføre høye kostnader.
Flere bedrifter sliter med, og mister mye inntekter hvert år på grunn av svindel.
Dette er noe du aldri kan beskytte deg fra, men det er greit å vite noe om fortiden til kandidaten.
Hva er verdien for kundene?
Vi kan tilby alle våre kunder bakgrunnsjekker.
For oss er det viktig at kundene vet de får den kvaliteten de betaler for når de bruker vårt konsulentteam, uavhengig av lokasjon. Når du bruker en konsulent fra Sky Group, kan du være sikker på at konsulentens identitet og bakgrunn er bekreftet, i tillegg til utdannelse, sertifiseringer og tidligere arbeidsforhold. Vi bruker Semac til dette formålet, Norges ledende leverandør av bakgrunnssjekker.