Ledelse, Rådgivning | 21. mai 2021

Er du en kilde til stress på kontoret?

Her er 3 enkle grep du kan ta.

#stress
#stress

Vi møter hver arbeidsdag med frister, krav og forventninger. Vi klarer ikke å gå upåvirket av alt rundt oss.
Det er helt normalt at vi påvirkes av stress fra folk og miljøet rundt oss. Dersom du er stresset, påvirker du dine kollegaer og skaper en ond sirkel. Dersom du klarer å redusere ditt eget stress og samtidig kanskje be de lese denne artikkelen så kanskje du har redusert din egen eller en kollegas sykefravær.

Du kan ikke kontrollere andre, men du kan ta ansvar for din egen oppførsel. Det finnes åpenbare måter å redusere stress på, for eksempel slutte å rope eller komme med sarkastiske kommentarer.

Her kommer 3 enkle grep for å gjøre hverdagen lettere for deg selv og dine kollegaer:

Steg 1: Slutt med bomullsbeskjeder:

Dersom du sent på kvelden sender en epost til en kollega der du skriver: «Vi må snakke sammen», uten ytterligere forklaringer, kan det utløse en uhjelpelig kaskade: «Er det et problem?» «Hva har jeg gjort?» «Skal hun irettesette meg?».

Får du en SMS fra sjefen med teksten: «Kari, er du tilgjengelig i dag for en prat på telefonen?»

Dette er en illevarslende SMS å få fra en sjef eller en kollega. Slike ugjennomtenkte henvendelser skaper unødig stress og redsel i kollegiale. En slik SMS kan sette i gang en farsott av diskusjoner på kontoret uten at avsender er klar over det. Altså en lite strategisk kommunikasjonsmåte som utløser unødvendig stress.

Noen sender ut vage beskjeder fordi de har det travelt- trykker ut en rask tekst eller legger igjen en telefonsvarer på vei til et møte- og skjønner ikke hvilken innvirkning de har. Andre utnytter bevisst vage meldinger som et maktspill, vel vitende om at de vil få andre til å lure og bekymre seg. Dette skaper et unødvendig psykisk press. Vil du være en god kollega, så slutt med dette.

Steg 2: Prioriter svarene dine.

En full mailboks kan være overveldende. Ifølge en studie sender en gjennomsnittlig profesjonell ca. 122 beskjeder på en dag. (og for å gjøre fremgang på viktige prosjekter tar det kanskje dager mellom vi svarer på epost). Vanligvis er dette ikke et problem, men med ett unntak. Meldinger som inneholder spesifikke, tidssensitive hevendelser. «Kan du delta på kundemøtet på onsdag?», Godkjenner du det nye utkastet til presentasjonen for i morgen?» «Hva gjør vi med situasjonen til Ella, skal hun få fri?»

Når du utsetter å svare på slike spesifikke, målrettede meldinger er det ikke du som er fokusert på det som er viktigst. Dette skaper unødvendig stress og et kobbel av mennesker står og venter på ditt svar, dine meninger. Er du så viktig at du ikke har tid til å svare på tidspresserende meldinger fra dine kollegaer? Svaret er nei! Så viktig er du ikke og så viktig blir du aldri. Ta deg 15 minutter til å gå igjennom og svar på de viktigste epostene hvor det kreves raskt svar. Du slipper unødvendig «pinging» og plaging fra andre som trenger svar og du gjør dine kollegaer en stor tjeneste og alles liv litt enklere.

Steg 3. Slutt å se på at vannkokeren koker.

På samme måte som at det er skadelig å forsømme kommunikasjon som nevnt over, er det like ille å overvåke dem. Dersom du er perfeksjonist, eller føler en sterk følelse av ansvar for et gitt prosjekt, kan du føle deg fristet til å se hvert trekk for å sikre at de presterer, i tide og på budsjett. Resultatet av dette er at kollegaene dine føler seg jaget, mistrodd og mikroadministrert. Mest sannsynlig vil din granskning få dem til å prestere dårligere. Hva med at du snur på flisen og overvåker dine egne tendenser i stedet?

Innse at fagfolk trives best når de får handle fritt og samarbeid med dem for å etablere en tidslinje og avtalte beregninger av fremgang. På den måten kan du sjekke inn med passende intervaller og de vil ikke føle seg overvåket. Det tar presset av og lar dem gjøre sitt beste arbeid.

Det er uunngåelig på en fartsfylt arbeidsplass at noe stress vil bli delt, men for å skape et bedre arbeidsmiljø må vi ta grep for å begrense denne smitten så mye som mulig. Ved å begrense vage meldinger, svare på spesifikke forespørsler i tide og gi kollegaene dine litt mer spillerom, kan du gjøre din del for å stoppe smitten av stress på arbeidsplassen.

Har du et behov for å snakke med noen av våre rådgivere