Rådgivning, Rekruttering | 18. november 2021
Hvordan lykkes med inbound recruiting?
Inbound recruiting er en metode hvor du bruker digitale strategier for å tiltrekke, og utvikle relasjoner til potensielle kandidater.
De beste kandidatene kan tillate seg å være litt kresne da de ofte får flere jobbtilbud å velge mellom. Hva kan du som arbeidsgiver gjøre for at de beste kandidatene skal velge deg? La oss gi deg noen tips til hvordan du kan bli god på inbound recruiting.
1. Vær tålmodig
Slik som en rekruttererer bruker år på å bygge opp et sterkt nettverk, vil det ta tid for din bedrift å bygge opp en hjemmeside og profil som vil tiltrekke seg de beste kandidatene. Det er ikke slik at du bare kan pumpe ut mye informasjon en dag og tenke at kandidatene ruller inn neste dag. Du trenger å bruke tid på å produsere godt innhold og se til at det er riktig innhold.
2. Fokuser på riktig nøkkelord og SEO
Du må tenke som en kandidat – hva søker kandidatene etter på internett?
Passive kandidater søker mest sannsynlig ikke etter “ledig stilling salg”. Men disse søker kanskje etter hva som interesserer de. Bruk tid på å søke etter relevante søkeord/ nøkkelord og bygg relevant innhold etter det.
3. Oppdater jevnlig
Google prioriterer nytt innhold fremfor gammelt innhold. Det kan godt hende du har mye flotte søkeord fra 2018, men du vil neppe tiltrekke deg masse kandidater nå idag. Sørg for å være minst like god på å oppdatere deg som dine konkurrenter.
4. Bruke video like mye som tekst
Hvis du vil at folk skal vite hvordan det er å jobber i din bedrift, vis det via video. Det trenger ikke være fancy videoer eller kompliserte redigeringer. Du kan enkelt lage en video av en ansatt som forteller om arbeidsplassen og hvordan arbeidsdagen ser ut hos din bedrift.
5. Du trenger en strategi for dine sosiale medier
Noen vil aldri sitte å google etter informasjon, men de vil følge bedrifter på sine sosiale medier. Enten være seg LinkedIn eller Facebook. Du vil finne kandidater hvis du kan skape følgere. Hver plattform vil attrahere forskjellige typer kandidater, så velg strategi med omhu. Hvis du skal få tak i nyutdannede til junior stillinger så kanskje du skal bli kjent med Tik Tok? Hvis du skal besette tyngre roller så skal du kanskje jobbe aktivt på Linkedin.
6. Markedsfør deg selv og dine ledere
Ja, her er det bare å by på seg selv. Men du trenger ikke en PR avdeling for å klare å komme i spotlighten i dagens sosiale medier. Dine fremste ledere bør feks prøve å få til en gjesteopptreden på bransjerelaterte podcaster.
Det viktigste er å ha en sterk tilstedeværelse i sosiale medier, men husk å være profesjonell og i tråd med din bedrifts profil.
7. Vær villig til å endre deg og din strategi raskt
Hvis du prøver å tiltrekke deg erfarne selgere, men alt du får inn er studenter og nyutdannede. Da gjør du noe feil. Ta til deg tilbakemeldingene og gjør endringene som trengs. Dette er ikke noe du kan forvente å mestrer over natten.
8. Gjør det enkelt å søke!
Passive kandidater må kunne søke ved kun et par klikk, dropp søknadsbrevet og keep it simple!
9. Har ditt selskap dårlig rykte – jobb med å fikse dette først!
Dette er ikke en strategi for selskap med dårlig rykte, da kan man heller få bistand til å legge en strategi for å fikse dette først. Å reparere dårlig rykte først, er avgjørende for strategien for inbound recruiting.