Kandidat, Rekruttering | 30. november 2021
Sjekker du sosiale medier før du ansetter?
Bakgrunnssjekk i sosiale medier kan være kilde til partiskhet og diskriminering
Som rekrutterere er vi daglig i kontakt med bedrifter og bedriftsledere. Felles for de fleste bedriftsledere er at de ønsker å spare tid. For å spare tid gjør de et raskt googlesøk på søkerens navn.
-Ingen bevist sammenheng
Det amerikanske rekrutteringsselskapet ECA Partners, har gjennomført en studie som involverte 3000 personer.
Konklusjon: Individer som poster mange selfies i sosiale medier, er 3% mer ekstrovert enn de som ikke gjør dette.
Det er ikke funnet resultater som viser sammenheng mellom kandidatens jobbprestasjon, og kandidatens sosiale medier. På den andre side; skal du jobbe med sosiale medier, ja da er det en annen grunn.
Bedrifter som selekterer kandidater basert på det de finner på nett, er det egentlig greit?
Gode intensjoner er ikke nok
Det er nå slik at vi mennesker blir tiltrukket av de som er lik oss selv. Det er en av fallgruvene ansettende ledere alltid må passe seg for. Intensjonen er god, da du tenker kanskje at personen ikke vil passe inn. Personen vil ikke trives.
Ansettende leder er vegetarianer. Denne lederen screener en facebookprofil til en kandidat som elsker jakt. Denne kandidaten publiserer et bilde av sitt bytte. Hvilke følelser vekker dette hos lederen? Er det da greit å miste muligheten til en jobb på grunn av at man er glad i rådyrjakt? Nei det er naturligvis ikke greit. Det er kandidatens kvalifikasjoner for å utføre en jobb vi er ute etter.
De beste lederne evner å se kandidaten
Du jobber som HR sjef for en bedrift som selger munnbind. Synes du det er vesentlig å vite at kandidaten hadde stått utenfor stortinget å brent munnbind i protest mot coronatiltakene?
Eller klarer du å se bort i fra det og kun bedømme kandidaten på jobben som skal gjøres?
Vi tror at i de aller fleste tilfellene bør vi forholde oss til evidensbasert rekruttering.
For å unngå diskriminering anbefales det å alltid være to i evalueringen. La noen eksterne ta seg av screeningen, og rapportere tilbake til deg dersom det er noen røde flagg. Ikke la deg farge av hva som ligger på sosiale medier med mindre det er brudd på lov eller motstridende til selskapets verdier.
Sky Group har lang erfaring med rekruttering