Ledelse, Rådgivning, Rekruttering | 22. desember 2021
Slik skriver du det perfekte julebrevet
Et julebrev skal skape magi for leseren
Desember er tid for ettertanke, personlige historier, følelser og raushet. Klarer du å inkludere dette i et julebrev så har du skapt magi for leseren, og du har skrevet det perfekte julebrevet.
Hent deg en kopp med kakao, fest nisseluen på toppen og bli inspirert. Nå skal vi sammen skape julemagi.
Hvem er mottaker av julebrevet?
Før du starter å skrive ditt julebrev så tenk igjennom hvem som er mottaker av brevet. Er det en kollega, ett team eller en hel organisasjon? Ha med deg mottaker igjennom hele skriveseansen. Alt du skriver skal ha mottaker i fokus. Det kan være fristende å fremheve egne prestasjoner, men du skaper sjelden magisk stemning for mottaker ved å gjøre det.
1. Innledning
Det er mange måter å innlede et julebrev på, og her er noen eksempler som du kan starte med:
- En historie eller en situasjon
- En kort intro om hva julebrevet skal handle om
- Et sitat
- Start med en faktaopplysning
«Kjære kollegaer i Norske meierier AS.
Alle historier har en begynnelse, og vår historie startet for 50 år siden. Samtidig som vi feiret Norges frigjøring stiftet Hans Olav Eriksen selskapet som vi i dag kjenner som Norske meierier AS. Osv.…»
2. Tematikken
Finn et gjennomgående tema. Mange liker å sammenligne selskapet eller teamet sitt med noe helt annet for å skape statement og morsomme eller følelsesladde vinklinger. Militære sammenligninger er ofte populære, eller sitater fra kjente coacher, forfattere, kunstnere, sanger eller reklame snutter:
«Ikke en soldat skal falle på vår vakt»
«Vi skal reise kjærringa»
«Det skal godt gjøres å bare ta én»
3. Avslutning
Rund av med noe som gjør inntrykk, eller en spennende avsløring.
Eks:
«Det var jeg som satte fyr på mikroen på kjøkkenet i mai 2017»
«Jeg har bare en god historie, selskapet har en million dersom det kunne snakke».
«Sammen skal vi i året som kommer ta samfunnsansvar å redusere vårt utslipp med hele 40%»
«Jeg er stolt over å få lov å være en del av nettopp dette teamet».
Tenk på:
- Som forfatter gir du i utgangspunktet mye av deg selv ved bare det å skrive dette julebrevet, men ikke vær redd for å være personlig.
- Et julebrev har en passende lengde på en A4 side.
- Hvem som helst kan skrive et julebrev og alle som mottar ett vil sette stor pris på dette.
- Det er vanlig å sende julebrev til en kollega, ledergruppen, samarbeidspartnere, familie og venner, sjefen din- eller en person du vil gi en ekstra oppmerksomhet. Et julebrev kan bety langt mer enn en gave. Det er du som setter standarden for ditt julebrev.
- Dersom julebrevet blir slitsomt og vanskelig. Ideene sitter innelåst og hele seansen blir et stressmoment så skal du ikke skrive julebrev. Da skal du i stedet vise at du setter pris på mottaker ved å gjøre andre handlinger. Det kan være en sjokoladeplate på pulten, en liten gave, en hilsen på en post it lapp, ett julekort, en julefilm av deg selv, en invitasjon eller rett og slett bare noen vakre ord eller blomster.
- Formålet med et julebrev er å glede noen, og oppsummere året som har gått. Julebrevet er også en gylden mulighet til å skape nysgjerrighet og positive følelser rundt det å komme tilbake til kontoret etter juleferien.
- Humor er alltid kjærkomment enten det er et julebrev eller en takk for maten tale.
Hva du ikke bør skrive i et julebrev
Et julebrev skal skape magi for leseren. Julebrevet er ikke et sted du skal gjøre folk stresset eller hinte om dårlige resultater.
Det skal være positivt og lystbetont. Her skal du dra frem fine opplevelser fra året som har gått, positive fremtidsutsikter for året som kommer og gjerne noen personlige betraktninger som vil gi verdi for leseren.
Et julebrev er ikke stedet for å fremheve egne prestasjoner. Det er hverken sjarmerende eller magisk for leseren.
Lykke til med skrivingen og riktig god jul.