Generelle vilkår for Leverandører

Dette dokumentet ble sist oppdatert 15.05.2023

Dette dokumentet redegjør hvilke vilkår og retningslinjer som gjelder for Sky Group sine Leverandører

1. Oppdraget

Leverandøren skal på oppdrag fra Sky Group innhente nye kunder og rekrutteringsoppdrag. Formålet er å matche arbeidsgivere og arbeidstakere. Leverandøren skal motta betaling for leveransen. Oppdraget er ikke-eksklusivt, og gjelder for Norge. Sky Group kan fritt utnevne andre Leverandører.

2. Gjennomføring av oppdraget

Leverandøren skal arbeide aktivt for å fremme et best mulig salg av Sky Groups tjenester, og følge rimelige instrukser fra Sky Group. Leverandøren velger selv når oppdraget skal utføres så lenge gjennomført innsats oppfyller Leverandørens avtale med Sky Group, og kundeforholdene ivaretas og forventet leveranse oppnås. Kapasitet på vegne av Sky Group avtales mellom Leverandøren og Sky Group. Sky Group ønsker å sikre et sunt samarbeid med sine Leverandører med et felles formål om å skape vekst og videreutvikling både for Sky Group og Leverandøren. Leverandøren skal bidra til drift i positiv retning både når det kommer til økonomiske hensyn og forsvarlighet for fremtidig drift. Dersom Leverandøren ikke ivaretar Sky Group sine kunder iht avtalt rutine som gis under opplæring, kan Leverandøren miste eierskap til kunden. Dette for å minske Sky Group sitt økonomiske tap.

3. Digitale tilganger

Leverandøren vil motta brukernavn og passord til ulike tjenester og portaler hos Sky Group, for eksempel prospektlister via regnskapstall.no, CRM og Snapper City. Bruksretten til tjenestene tilhører Sky Group og skal kun benyttes av Leverandøren så lenge Avtalen løper. Leverandøren har heller ikke rett til å dele tilganger til tjenestene med utenforstående, verken under eller etter opphør av Avtalen.

4. Digitale plattformer og videomøter

Sky Group driver sin virksomhet digitalt og kommunikasjon skjer på digitale plattformer som Teams og LinkedIn. Leverandørens konsulenter kan fritt velge sted for gjennomføring av oppdrag under Avtalen, men et oppdrag for en 100% digital bedrift krever tilstedeværelse på sosiale medier, da fortrinnsvis LinkedIn. LinkedIn er en plattform som er avgjørende for konsulentens søkeprosess når det kommer til å finne dyktige kandidater til rekrutteringsoppdrag. Sky Group oppfordrer alle konsulenter som jobber på vegne av en Leverandør med avtale med Sky Group om å være aktiv på LinkedIn for å styrke egen markedsposisjon.

Sky Group er et kjent varemerke innen rekruttering og Leverandørens Konsulenten kan med fordel benytte selskapets banner på egen LinkedIn profil for å bli «sett» i markedet. Banner fjernes ved oppsigelse av hovedavtale og samarbeid mellom Sky Group og Levrandøren. Når avtalen mellom Leverandør og konsulent er avsluttet er konsulenter som jobber under Leverandøren pliktig til å fjerne opplysninger på digitale flater som gir inntrykk eller informasjon om at Leverandøren er i et samarbeid med Sky Group når dette ikke lengre er tilfelle.

Sky Group gjennomfører statusmøter med sine Leverandører via videomøter. Leverandøren plikter å holde Sky Group løpende oppdatert på egen leveranse og resultater i form av skriftlig og muntlig kommunikasjon. Leverandøren skal delta i statusmøter som er oppsatt av Sky Group. Leverandøren er pliktig til å delta på disse møtene hvor rapporteringen på Leverandørens leveranse foregår, eller viktig informasjon som er relevant for Leverandøren blir gitt. En gang pr måned gjennomføres et fellesmøte for alle Leverandører som er obligatorisk for alle som er i samarbeid med Sky Group.

5. Avtalemaler og personvern

Leverandøren har ansvar for å påse at avtaler som Leverandørens konsulenter sender ut til kunde er lik den kontraktmalen som Sky Group har meddelt at skal benyttes. Dette for å sikre at malen ikke endres eller at feil dokument oversendes til kunde. Sky Group signerer egen databehandleravtale med samtlige kunder, som Leverandøren må oversende til kunde før kundeforholdets oppstart. Leverandøren er selv ansvarlig for at sine kunder har signert nødvendige dokumenter før leveransen settes i verk.

Konsulenten plikter å etterleve samtlige punkter i databehandleravtale utsendt til Sky Group sine kunder. Innhentede opplysninger om kandidater og kunder skal under ingen omstendigheter videreformidles til tredjepart.

Leverandøren plikter å følge norsk lov iht. personvern. For å sikre at Leverandøren følger retningslinjene har Sky Group rett til å foreta en årlig revisjon av Forhandleren. Forhandleren blir da kontaktet med beskjed om å slette personopplysninger som er lagret lengre enn tolv (12) måneder, jf. Informasjon som blir gitt til kunder og kandidater. Se for øvrig egen databehandleravtale inngått mellom Leverandør og Sky Group.

6. Lisenskostnad og annet utstyr

Leverandøren stiller egne PC/Mac til disposisjon for sine konsulenter under Avtalens varighet. Leverandør er selv ansvarlig for at nødvendig virusprogrammer er installert på egne arbeidsstasjoner for å best mulig beskytte kandidater og kunder. Hvis et virusangrep oppstår som brudd på Leverandørens rutinemessige plikt til å holde PC/MAC beskyttet, vil dette være Leverandørens ansvar og en kost som påfaller Leverandørens selv. Ved uforsiktighet, kan Levrandøren bli erstatningsansvarlig for kostnader og tap som påføres Sky Group.

Sky Group står for utgivelse av lisens på Microsoft Office Standard ved oppstart av avtale.

Dette programmet er nødvendig for Leverandørens kommunikasjon med kunder og kandidater. Leverandørens konsulenter må installere og beholde lisensen så lenge samarbeidet med Sky Group er aktivt. Leverandørens mottar egen epost adresse som benyttes til alt arbeid som skjer i regi av Sky Group.

Leverandøren dekker egen Microsoft lisens med et månedlig beløp på 200kr eks moms som faktureres eller trekkes fra Leverandørens månedlige honorar. Leverandøren dekker kostpris på tilgang til CRM systemet med 450NOK pr måned eks moms. Prisene kan endres dersom pris på Sky Group sine tjenester justeres fra Leverandør. Dersom avtaleforholdet avsluttes før perioden på 3 måneder vil beløpet sendes som en sluttfaktura.

Tekniske utfordringer med konsulentens egen private PC/Mac dekkes ikke av Sky Group. Konsulenten er pliktig til å ha nødvendig utstyr som trengs for å kunne utføre samarbeidsavtalen mellom Konsulenten og Sky Group.

7. Fravær

Dersom Leverandøren avvikler ferie og har stopp i leveransen, skal dette avklares med Sky Group minimum 6 uker i forveien. Dersom andre forhold som fører til stopp i leveransen skal dett varslet til Sky Group umiddelbart. Dette for å sikre at Sky Group sine kunder blir ivaretatt.

8. Provisjon og dekning av utgifter

Så lenge Avtalen løper, har Leverandøren rett til honorar av egen leveranse av Sky Group sine tjenester. Størrelsen på honoraret er angitt i Avtalens hoveddel. Honorar beregnes av netto fakturabeløp til kunde etter fradrag av rabatter og eks moms. Leverandøren har bare krav på honorar av avtaler som er kommet i stand med Leverandørens medvirkning om ikke annet er avtalt skriftlig. Honoraret inntjenes når kunden har betalt kjøpesummen. Leverandøren mister likevel sitt krav på honorar dersom avtalen mellom Sky Group og kunden ikke oppfylles. Dersom Leverandøren fratrer denne avtalen, eller ikke oppfyller avtalt leveranse vil krav om honorering frafalle i sin helhet.

Sky Group sender månedlig fakturagrunnlag til Leverandøren med oversikt over hva Leverandøren har rett på å fakturere. Leverandøren er selv pliktig til å sjekke at fakturagrunnlaget stemmer, og gi beskjed innen en frist på 14 dager ved feil. Honoraret utbetales en måned etterskuddsvis den 25. Dersom Leverandøren av ulike årsaker utsteder faktura flere ganger en den månedlige avtalte faktureringen, vil det påløpe en kostnad på 350NOK pr overskytende faktura. Dette for å ikke gi Sky Group unødvendige kostander i forhold til regnskap. Honorar skal betales mot salgsdokumentasjon (faktura) i henhold til bokføringsforskriften.

Sky Group dekker ikke andre utgifter enn nevnt i denne avtale som Leverandøren måtte ha i forbindelse med utførelse av arbeidet. Avtalte utgifter skal alltid dokumenteres med kvittering for å være gyldig.

9. Fakturering av kunder

Leverandøren skal umiddelbart rapportere til Sky Group sin fakturavdeling når en avtale er landet eller en kontrakt er signert med en kunde. Landet oppdrag eller utført tjeneste rapporteres til faktura@skygroup.no

Leverandøren er ansvarlig for at innrapportering av fakturering er korrekt og skal overholde gitte frister. Endring i utfakturering, grove feil eller mangler ved overnevnte retningslinjer vil medføre en kostnad på Sky Group sin regnskapsførsel med kr 1800 eks moms, som trekkes fra Konsulentens faktura for inneværende måned eller den kommende.

10. Fakturering fra Leverandøren

Leverandøren fakturerer eget honorar, en måned etterskuddsvis etter utført oppdrag. Faktura sendes etter Sky Group har oversendt fakturaunderlag. Endring i utfakturering, grove feil eller mangler ved overnevnte retningslinjer vil medføre en kostnad på Sky Group sin regnskapsførsel med kr 1800 eks moms, som trekkes fra Konsulentens faktura for inneværende måned eller den kommende.

11. Tvistesaker med kunde, inkasso og rettsak

Dersom Sky Group havner i tvist med kunde angående leveranse fra Leverandør, vil Leverandørens honorar aldri kunne overstige 40% av utfakturert beløp. Dette på grunn av kostnadene tilknyttet innfordring via en tredjepartsleverandør, og at Sky Group i verste fall risikerer å tape penger på innfordring overfor kunde. Hvis en sak går over til tredjepart for inkasso-inndrivelse og/eller Forliksrådet vil Forhandlerens krav på honorar helt bortfalle.

12. Konfidensialitet

Informasjon som Leverandøren mottar i tilknytning til samarbeidet under Avtalen er, med de unntak som følger nedenfor, konfidensiell informasjon. Som konfidensiell informasjon regnes blant annet informasjon om alle forhold omkring Avtalen, og om kandidatene, Sky Group, og/eller kundenes interne, organisatoriske og forretningsforhold samt informasjon som omhandler andre Leverandører eller konsulenter av Sky Group. Konsulenten skal ikke uten forutgående samtykke benytte konfidensiell informasjon til andre formål enn for oppfyllelse av sine plikter og rettigheter etter Avtalen. Følgende er ikke konfidensiell informasjon: – Informasjon som er offentlig tilgjengelig så lenge offentliggjørelsen ikke skyldes rettstridige forhold – Informasjon som er blitt kjent for Leverandøren fra en uavhengig tredjepart som hadde rett til å formidle slik informasjon – Informasjon Forhandleren har fått skriftlig forhånds-samtykke fra Sky Group om at kan frigis. Forpliktelsene knyttet til konfidensiell informasjon skal vare så lenge Avtalen løper, samt etter avtalens avslutning.

Ved forespørsel fra Sky Group etter Avtalens opphør skal Konsulenten straks returnere eller destruere all mottatt konfidensiell informasjon. Konsulenten har med denne avtalen akseptert selskapets fortrolighetsavtale (NDA) som kan leses HER

13. Avtalens varighet og oppsigelse

Avtalen trer i kraft fra digital signering og løper til den blir sagt opp. Avtalen kan sies opp av begge parter ubegrunnet, med (en) måneds skriftlig varsel.

Oppsigelsestiden løper fra den dato oppsigelsen ble gjort gjeldende fra en av partene. En gjeldende oppsigelse skjer skriftlig. Dersom Leverandøren sier opp Avtalen, og sitter på et aktivt rekrutteringsoppdrag med en kunde som tilhører Sky Group, må Leverandøren fullføre oppdraget før Avtalen kan avsluttes. Dette betyr at Leverandører med aktive oppdrag plikter å avslutte påbegynt oppdrag, slik at Sky Group ikke blir sittende med uløste oppdrag som Leverandøren har fått honorar for.

Leverandør plikter også å fullføre alle påbegynte oppdrag før samarbeidet avsluttes med mindre annet avtales skriftlig med Sky Group. Dersom Leverandøren ikke klarer å utføre eller regelrett stikker av fra uløst oppdrag skal Leverandøren tilbakebetale Sky Group ubetalt honorar og eventuelt kostnader Sky Group måtte ha på bakgrunn av Leverandørens fravær under avtalens oppsigelsestid. Ved oppsigelse, uansett grunn, plikter Leverandøren å oversende all kommunikasjon mellom Leverandør og Sky Group sine kunder, som er nødvendig for at Sky Group skal kunne fortsette samarbeidet med kunde på en forsvarlig måte. Dette innebærer skriftlig kommunikasjon med kandidater i rekrutteringsprosess hos kunder, samt dialog med kunder. Eksempel på slik informasjon er dialog rundt fakturering og kontaktpersoner hos kunde samt kandidater som er oversendt til kunde. Ved behov vil Sky Group etterspørre informasjon som eventuelt ikke ligger inne i Sky Groups systemer. Leverandør plikter da å videreformidle all slik informasjon til Sky Group uten forbehold.

14. Mislighold og erstatning

Begge parter har rett til å si opp avtalen med umiddelbar virkning ved vesentlig mislighold fra den annen part. Følgende forhold skal anses som vesentlig mislighold: – Insolvens, åpning av eller begjæring av konkurs eller annen insolvensbehandling, betalingsstans, beslutning om oppløsning, innstilling av virksomhet, eller andre forhold som kan medføre at mulighetene til å oppfylle forpliktelsene under denne Avtale vanskeliggjøres i ikke betydelig grad. – Brudd på Avtalens punkt 2,3,4,5,6,7,8,11,13,16,17 og 19 – Sviktende faglig kvalitet på Leverandørens utførelse av oppdraget, eller fremdrift på Leverandørens oppdrag. – Brudd på andre forpliktelser iht. Avtalen eller nedfelt i en oppdragsbeskrivelse, som ikke blir rettet innen to uker etter at det er gitt skriftlig varsel med angivelse av at Avtalen kan bli hevet. – Adferd og oppførsel som anses som skadelig for miljøet og øvrige Leverandørers trivsel. Dette kan være klager fra øvrige Leverandører på skadelig adferd. Med skadelig adferd menes diskriminering, mobbing, baksnakking, nedlatende holdninger og annen aktivitet som medfører skade på selskapets miljø. Dersom Sky Group blir meddelt slik oppførsel eller slike hendelser vil dette være bakgrunn for umiddelbart opphør av avtalen med Leverandøren uten nærmere orientering eller begrunnelse. Dersom en Leverandør skader en annens trivsel og eller miljø er opphør av Leverandøren et krav fra Sky Group.

15. Konkurranseklausul – Kunder

I en periode på tolv (12) måneder etter opphør av denne Avtale, skal Leverandøren ikke direkte eller indirekte markedsføre eller selge rekrutteringstjenester til Sky Group sine kunder, hverken på vegne av Leverandøren eller andre. Med Sky Groups kunder menes kunder som Konsulenten har jobbet med, vært ansvarlig for, eller kunder som har et eksisterende kundeforhold med Sky Group så lenge Avtalen løp. Med eksisterende kundeforhold menes kunder med signert avtale med Sky Group, uavhengig av hvilken Leverandør som jobbet med kunden. Ved brudd på denne bestemmelsen kan Sky Group kreve erstatning for sitt økonomiske tap i den forbindelse, herunder erstatning for tapt omsetning på den aktuelle kunde.

16. Konkurranseklausul – Leverandør

Konsulenter skal så lenge Avtalen løper, og i tolv (12) måneder deretter, ikke inngå direkte eller indirekte samarbeid med Sky Groups Øvrige aktive konsulenter, uten skriftlig samtykke fra Sky Group. Med aktive konsulenter menes konsulenter som har en aktiv avtale med Sky Group. Med indirekte eller direkte samarbeid, menes samarbeid både knyttet til rekruttering- og andre tjenester. Ved brudd på denne bestemmelsen kan Sky Group kreve erstatning for sitt økonomiske tap i den forbindelse, herunder erstatning for tapt omsetning på den aktuelle konsulent.  

17 Konkurranseklausul mot konkurrerende virksomhet

For Leverandører som inngår samarbeid med Sky Group stilles det krav til at Leverandøren sålenge avtalen er gyldig, og i en periode på 12 måneder etter opphør, ikke inngår samarbeid med andre Leverandører innen bransjen rekruttering og bemanning.

Leverandør og Leverandørens konsulenter på avtaletidspunktet har heller ikke annledning til å starte konkurrerende virksomhet innen rekruttering, rekrutteringsrådgiving, bemanning eller annen drift som er i direkte eller indirekte konkurranse med Sky Group sine tjenester i en periode på 12 månder. Konsulenter som jobber inn under en Leverandør som er i dette avtaleforholdet med Sky Group må signere egen avtale på konkurranseklausuler i denne avtalen. Signert avtale signeres og er gjeldende for ansvarlig konsulent hos Leverandøren.

17. Innsynsrett i e-post

Ved opphør av Avtalen på grunn av lovbrudd, underslag eller mislighold av Avtalen, og der det foreligger en saklig grunn til det, kan Sky Group få innsyn i Leverandørens epostdialog med kunder og kandidater, og rett til å hente ut vesentlig informasjon fra epostkontoen, for å sikre at ikke Sky Group vil lide økonomisk av og for å eventuelt begrense et økonomisk tap.

18. Overdragelse av Avtalen

Leverandøren kan ikke direkte eller indirekte ved salg av eierandeler eller på annet vis overdra Avalen til en annen Leverandør eller utnevne underleverandører uten skriftlig tillatelse fra Sky Group.

19. Lovvalg og verneting

Avtalen skal tolkes og utfylles i overensstemmelse med norsk rett. Eventuelle tvister mellom partene skal søkes løst i minnelighet. Dersom partene ikke kommer til enighet, skal tvisten avgjøres av de alminnelige domstoler, med Oslo tingrett som vedtatt verneting.