Rådgivning

Inbound recruiting Kampen om kandidatene

Har du tenkt på hvordan din hjemmeside eller SOME kanal tiltrekker seg potensielle arbeidstakere?

Inbound recruiting er en teknikk som skaper et system for kontinuerlig mottak av kvalifiserte kandidater, uansett om det er ledige stillinger eller ikke.

Måten folk lever og jobber på har endret seg, spesielt nå etter pandemien.
Arbeidstiden er ikke like bundet, og hvor du jobber er ikke like viktig.
Lønnen i seg selv er ikke lengre det alene som holder de ansatte motiverte.

Sky hjelper deg med å gjøre ditt selskap attraktivt for kandidaten. Vi vil veilede din bedrift i hvordan du skal bygge et forhold mellom din merkevare og kandidaten.

Dine ansatte har et behov for å vite at det gjør betyr noe.

Vi beveger oss på toppen av pyramiden hvor selvrealisering står i fokus.
I tillegg til et behov for å bli motivert av noe dypere, trenger de og en viss form for tilhørighet i gruppen.
Vi ser ofte at yngre talenter blir lettere tiltrukket av selskaper med en klar og tydelig bedriftskultur hvor sosialt samhold står i sentrum. Vår erfaring er at dersom du som bedrift snakker om karrieremuligheter, bedriftskultur, interne happenings og spennende prosjekter så vil du få flere søkere på sikt.
Da dette er noen av de tingene som står sentralt når kandidaten skal velge sin neste arbeidsplass.

Inbound recruiting vs. Outbound strategi

Generelt så er outbound strategien den mest utbredte og den alle kjenner best til.
Outbound er en rekrutteringsstrategi der du aktivt søker etter, og kontakter kandidater til din stilling.
Tradisjonelle rekrutteringselskap benytter som regel ren outbound strategi. Klassisk stilllingannonse er et eksempel på denne metoden.

En inbound strategi er naturlig nok det motsatte.

Hvorfor jobbe Inbound?

Det holder ikke lengre å tilby spennende arbeidsoppgaver, et godt arbeidsmiljø, utviklingsmuligheter og konkurransedyktige betingelser. De egenskapene har nærmest alle de 200 mest attraktive arbeidsgiverne i dette landet.

Det betyr at man må tilby noe annet i tillegg, noe som skiller bedriften ut fra mengden. Lykkes du med din inbound strategi, og bygger denne sten for sten vil søkerne slåss om å få din stilling neste gang.

Les også noen kjappe tips som du kan starte med nå.

Hvordan tiltrekke seg kandidaten?

For å tiltrekke deg den rette kandidaten, bør du bruke ulike kanaler og ulike plattformer basert på hvor du vet de befinner seg.

Søker du alltid utviklere til din bedrift, kan det være fornuftig å bygge opp selskapets omdømme i ulike kanaler hvor utviklere oppholder seg.
Bransjesider, på eget nettsted naturligvis, sosiale medier som LinkedIn og Facebook er gode eksempler på hvor man kan starte.

Sammen med Sky så settes det opp et skreddersydd prosjektbasert Inbound Recuiting program til din bedrift. Kanskje ønsker du enkel veiledning og råd, eller kanskje ønsker du en langsiktig inbound strategi.

Hva kan vi gjøre for deg

Kartlegging av digital profil

Våre rådgivere vil kartlegge din digitale tilstedeværelse og din digitale profil sett fra kandidatens ståsted.

Veiledning av bedriftens digitale profil

Kartlegging av bedriftens digitale tilstedeværelse og digitale profil.
Våre rådgivere samarbeider med din bedrift om å fornye eller bygge videre på din profil, og komme faglige anbefalinger på hvilke kanaler som din bedrift burde øke sin tilstedeværelse i.

Nyhetsbrev

Bistand til din bedrifts markedsansvarlig rundt innhold og strategi.
Vi vet hva kandidatene vil lese om.

Intervjuprosess

En gjennomgang av dine interne rutiner rundt intervjuprosessene, intervjuguiden og rutiner rundt håndtering.

Hvordan vil et prosjekt med Sky se ut?

Et prosjekt med Sky kan ha en varighet på kun noen konsulenttimer, til prosjekter som varer over flere måneder.

En typisk prosess vil se slik ut:

 Kartlegging  Utforming  Implementering  Analyse/Justering Implementering

 

Priser

Alle våre prosjekter er skreddersydd til hver enkelt kunde.
Våre honorarer baserer seg på et estimat av tidsbruk og vanskelighetsgrad.

Ta kontakt for priser.

Når oppdaterte du egentlig din intervju guide sist?

En viktig del av å opprettholde din bedrifts profil er å bygge en god intervjuguide. I tillegg til det må du sette sammen og standardisere gode intervjuprosesser og onboardingsprosesser.

Vi opplever at kandidatens førsteinntrykk av deg som leder og bedriftens som helhet dannes i løpet av intervjuets første minutter.

Les også: Ditt intervju endte i en katastrofe, hva nå?

Hva med å sette sammen en helt ny innovativ intervjuprosess.
Hva med et intervju i virtual reality? Skill deg ut på en god og spennende måte.

Book et møte med vår rådgiver